- להאזנה פסח 003 עבודת דורנו תשסב
003 Avodah of our Generation
- להאזנה פסח 003 עבודת דורנו תשסב
פסח 003 עבודת דורנו תשסב
- 4929 צפיות
- הדפס
- שלח דף במייל
הכח להינעל משער הנ׳ דטומאה
תכלית יציאת בני ישראל ממצרים לא היתר, ביציאה גרידא, שהרי כתיב: ״והנה מצרים נוסע אחריהם״ (שמות יד, י), הרי שעדיין לא נשלמה גאולתם. רק בקריעת ים סוף, אחר שהיתה מיתה גמורה למצרים - שם היתה שלימות גאולתם של בני ישראל.
והנה בדברי האור החיים הק׳ מבואר, שבגלות מצרים נכנסו בני ישראל למ״ט שערי טומאה, ואילו בגלות אחרונה תהיה כניסה לשער הנ', כפי שאכן מתגלה לעינינו מצבם הרוחני הנורא של בני ישראל השתא בדורות האחרונים. זוהי בחינת שער הנ' דטומאה; אפיקורסות, מינות וכו'.
ברור הדבר, שהכח שהיה במצרים שלא שינו שמם, לשונם ומלבושם - הוא כח היציאה ממ״ט שערי טומאה. אולם כדי לצאת משער הנ׳ דקליפה, מבואר באוה״ח הק׳ שנדרש כח יותר פנימי בנפש האדם, והוא: כח התורה!
אבל באמת הדברים עמוקים, מה הכוונה שבכח התורה יש כח לצאת משער הנ'.
הרי עינינו הרואות רח״ל, שישנם בני אדם שיחד עם התורה נמצאים בתוך שער הנ׳. אף שדברי תורה אינם מקבלים טומאה, אבל אין בהכרח שתהיה גאולת הנפש ע״י לימוד התורה הק׳.
צריך לידע, שבאמת שורש הגאולה שמצינו בקריעת ים סוף, ״ויאמר ה׳ אל משה מה תצעק אלי - בעתיקא תליא מילתא״ (זוהר כרך ב פר׳ בשלח דף נב ע״ב) - הוא הכח הפנימי שעל ידו יש בכח הנפש להיגאל משער הנ׳ בו היא נמצאת כיום!
כח התורה של מ״ט פנים טהור מ״ט פנים טמא - הוא הכח להינצל ממ״ט שערי טומאה. אבל היציאה משער הנ׳ שבני ישראל משוקעים בו השתא, הוא כח יותר פנימי הגנוז בפנימיות התורה, וכאשר אין התגלות בנפש לכח הפנימי - בהכרח רח״ל ששער הנ' דקליפה הוא הכח השולט.
לא כדורות ראשונים דורות אחרונים. מבואר ב׳מאור עיניים׳ (פרשת חוקת) בשם הבעל שם, שבדורות אחרונים ישנו גילוי פנימי בתורה, וברור ופשוט שגילוי זה הוא לא בכדי, הוא לא במקרה, אלא ״ממכה עצמה מתקן רטיה״, הקב״ה מקדים רפואה למכה, ורק ע״י גילוי זה יש ביד בני ישראל כח להינצל משער הנ׳ השולט בכיפה בכל העולם כולו.
״כברזל אחר אבן השואבת״ - זה לעומת זה
מה החילוק בין מ״ט שערי הטומאה שהיו בני ישראל משוקעים ביציאת מצרים, לבין שער הנ׳ בו מצויים אנו כיום.
המסילת ישרים בריש ספרו (פרק א), כשבא לבאר את ענין תכלית היצירה, שהיא הקירבה והדבקות אליו יתברך, כתב בלשונו שעליו לשבור את כל המחיצות המפסיקות בינו לבין קונו, ״עד אשר יימשך אחריו כברזל אחר אבן השואבת״.
וברור ופשוט הדבר שזה לעומת זה עשה האלוקים, וכשם שבקדושה יש את כח ה״עד אשר יימשך אחריו כברזל אחר אבן השואבת״, כך רח״ל יש כח להיפך, כמבואר בסוגיא בע״ז שישנה בחינה של ״כיון דאביק בה טובא כמינות דמיא״.
אלו שני הכוחות של היצרים [יצה״ט ויצה״ר] הנמצאים בדור האחרון, והכח לנתק את ה״עד אשר יימשך אחריו כברזל אחר אבן השואבת״ דקליפה - הוא רק כח של מסירות נפש!
כח הפנימי דקליפה, נמשכים אחריו באופן שאי אפשר להינצל! ומעשה היה בר׳ נתן שהלך לר׳ נחמן מברסלב לקבל את פניו, ובאמצע דרכו ראה ראיה שאינה ראויה. כשנכנס לר׳ נחמן, אמר ר׳ נחמן לר׳ נתן שיש בחינה של אריך דקליפה שאי אפשר להינצל ממנו. אי אפשר!! [זולת ע״י מסירות נפש, כמבואר לעיל ולהלן].
זה הכח ששולט השתא; הכל קליפה, הכל חושך. אדם נמשך רח״ל אחרי הקליפה כברזל אחר אבן השואבת! וביותר, כאשר הקליפה שולטת לגמרי בנפש האדם, כבר אין הרגש של ״עד אשר יימשך אחריו", כי הוא כבר נמשך! זוהי בחינה של דבקות רח״ל בקליפה.
אמנם כאמור, הקב״ה הקדים רפואה למכה, וגילה לנו את סוד פנימיות התורה, והפנימיות הזו איננה ענין ששייך רק לבעל מדרגה וכו', אלא היא הכרח של ממש!
משל למה הדבר דומה, למועדים יש סדר בתורה - פסח, שבועות, סוכות: ״שלוש פעמים בשנה ייראה כל זכורך... בחג המצות ובחג השבועות ובחג הסוכות״ (דברים טז, טז). והנה גר שנתגייר בין פסח לשבועות, היעלה על הדעת לומר שלא יקיים את חג השבועות בגלל שיש סדר למועדים?! פשוט וברור הדבר שהזמן מחייב, בין אם זוהי מדרגתו שלו ובין אם זו איננה מדרגתו. הלכות התורה מחייבות תמיד, בכל עת ובכל שעה, ככל גדריה, חוקותיה והלכותיה.
והשתא, שנמצאים אנו בנקודה של פנימיות דפנימיות דקליפה - הרי שזה לעומת זה עשה האלקים, וישנה הארה פנימית, הלוא היא: שער הנ' דקדושה.
נכון, ישנם יצרים, ישנם מלחמות, ישנם נסיונות, ועובדי ה', כל חד וחד לפום דיליה, נתקלים בכל מיני קשיים. פעם הצלחות ופעם להיפך ח״ו. אך צריך לידע שכל הדרך הזו בעבודה היתה נכונה במ״ט שערי הטומאה, שבהם יש מ״ט פנים טהור ומ״ט פנים טמא. אשר על כן ישנה נקודה של תנודה.
אבל באמת, במצב שאנו נמצאים היום, בדורות האחרונים, ובעיקר ככל שהולך וממשיך הזמן, שטומאה נוראה נמצאת בעולם, קליפה שאי אפשר להינצל ממנה - העצה היחידה היא: ״שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד״, וידועים דברי האריז״ל שעבודת האדם בשעת אמירת האחד למסור נפשו על קדושת שמו יתברך.
תכלית הגילוי היא: ״והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד״, וגילוי ה' אחד ושמו אחד, הוא בכח ״שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד״, ומכיון שהזמן מצד עצמו מכריח את גילוי האחד, גילוי הבורא – א״כ צורת העבודה של כל היום כולו היא בבחינת "קמאי הוו קא מסרי נפשייהו אקדושת ה'" (ברכות כ ע״א)!
מאחר והמצב הוא שהקליפה הנוראה דהשתא שולטת - אין עצה אלא לחיות עם האחד בכל עת ובכל שעה ממש!
ידיעת המצב לאשורו!
אין כאן ענין של 'וורט', פרפראות לחכמה. מוכרחים לדעת את המצב לאשורו!
כדוגמא, אדם שבא לאפיית מצות, יש לו לידע את כל הכללים, כל הגדרים, כל הלכות העשיה, שלא יבוא, חלילה, לידי חימוץ. אבל אם אופה אדם מצות מצוה בערב פסח אחר חצות, הרי שגדרי העשיה משתנים. כאן, שלא יבוא לידי חימוץ זו איננה מעלה גרידא. נדרשת ממנו זהירות רבה ביותר, כיון שכבר חל איסור חמץ.
כאשר יש נידון בנפש האדם בעבודת הבורא איך, כיצד, מה הדרך וכו' - דבר ראשון שצריך לידע הוא: מה המצב, היכן אנו נמצאים, איזו קליפה ישנה כיום.
יבוא האדם ויאמר: וכי יש לנו נביאים שיאמרו לנו? - כבר נכתבו הדברים, והם מקובלים אצל כל הכנסת ישראל בדברי רבותינו. אין כל חדש, הכל מבואר, חקוק בספר, והדברים הם דברי האוה"ח ודברי הבעל שם, ועוד צדיקים. הקליפה שאנו נמצאים בה היא בהכרח שער הנ', ופשוט וברור הדבר שמזמן הבעל שם והאוה"ח הק' - יותר ממאתיים שנה - כבר הקליפה שולטת ושולטת, כמו שכל בר בי רב דחד יומא רואה לנגד עיניו עד היכן הטומאה מתגברת.
ופשוט וברור הדבר שהקב״ה שלח את ההארה דקדושה בזמן שמוכרחים להשתמש איתה כנגד כח הרע דקליפה, כדברי המאור עיניים בשם הבעל שם.
נמצא אפוא, שההתחזקות במידות, ההתחזקות באמונה, ההתחזקות בתורה ובשאר כל חלקי קדושה וטהרה - הם דברים נפלאים, אבל עבורנו, בני דור האחרון לא יועילו כל העצות. רק אם אוחזים ב"מסרו נפשייהו אקדושת ה'" - אז יכולים לצאת מהנקודה הנוראה של קליפת שער הנ', אך אם לא - רח"ל עולם התמורות שבן עליה מונח בו, טומן בחובו נסיונות שאי אפשר לעמוד בהם! לא שקשה, אי אפשר!!
אין אדם כיום שאינו נמשך
נבאר את הדברים בלשון יותר פשוטה.
קליפת שער הנ', היא למעלה מנקודת התבוננות, למעלה מן ההרגשים הפשוטים של האדם. זהו מצב של ״עד אשר יימשך אחריו כברזל אחר אבן השואבת״, אין נברא כהיום שלא נמשך אחר שער הנ׳! יאמר האדם: בדקתי ולא מצאתי - כל זאת מפני חוסר ההיכר מהי נקודת המשיכה.
שער הנ' בהכרח שהוא מושך, חוץ ממי שזוכה לחיות בהתגלות דבקות בלבו, אבל כל בן אדם שעדיין הקב״ה לא נמצא אצלו בגילוי גמור, בהכרח שהוא במצב של ״עד אשר יימשך אחריו כברזל אחר אבן השואבת״. כיון שיש כח בנפש של שער הנ׳ דקדושה - הרי שיש לאדם את הזה לעומת זה, וכח הרע דקליפה זו - זה לא ענין של סכנה, זה הכרח של מוות!!
הטשטוש של כל המושגים, מיעוט כח הרוחניות שנמצא בעולם - יוצר הטעייה גדולה, שאדם נראה כלפי חוץ שקוע בתורה, שקוע בקיום המצוות,
שקוע בדקדוק הדין וכו׳, נראה כבן עליה, כמבקש, כעובד ה׳ - אבל באמת, מי שמבין פנימיות, זה לא מיניה ולא מקצתיה. זה לא שהוא לא גמר. על דרך כלל הוא עוד לא התחיל להיכנס לפנימיות!
הכרת נקודת הפנימיות
פנימיות זו התקשרות פשוטה לא-ל חי, חיות פשוטה עם בורא עולם. הקב״ה הוא נקודת הפנימיות של כל דבר ודבר, וככל שאדם יוצא מן המיצר,
בבחינת יציאת מצרים - כך גדלה התקשרותו אליו יתברך שמו.
אשר על כן, הקיום החיצוני, אף שבודאי יש בו כוונה טהורה ורצון אמת ותשוקת אמת - אך קיים עדיין חוסר בירור פנימי מהו ה׳זה לעומת זה׳ שנמצא השתא, מהו המצב, מה הנידון.
משל למה הדבר דומה, לאדם המדליק נרות חנוכה ביו״ט ראשון של פסח. וכי יעלה על הדעת שקיים מצוה? הרי עבר איסור דאורייתא של הבערת אש חדשה ביו״ט!
כשם שאדם העובד על מידת תאוה, אם יטול עצה הנוגעת למידת הכעס, פשוט שלא תהיה לו הצלחה - כך לענייננו מוכרחים לידע מה המצב, היכן היא נקודת המונע בנפש, מה המעכב, מהו ה׳זה לעומת זה׳ המונח בנפש.
אף שברור הדבר שכל התורה כולה קדושה, אבל לכל דבר יש סם דיליה שהוא הכח המושיע והמרפא מתפיסת הקליפה המונחת באותו זמן.
הסכמה בנפש לצאת מעלמא דשקרא
כח החומר הנמצא כאן בעולם, יוצר אצל האדם שכחה בב׳ פנים: מחד - שכחת הבורא, ולאו דווקא שכחה במוחין, אלא בעיקר שכחת הלב, ״ורם לבבך ושכחת את ה׳ אלקיך״, והקליפה השניה היא, קליפת יצה״ר דתאוה, שבו מונחת ההימשכות אחר כל הבלי העולם כולו.
הכוחות הללו הם כוחות המושכים את האדם, בין אם הוא שם לב ובין אם הם בהעלם בלבו.
מהי העצה לצאת משם?
ההסכמה בנפש לצאת מהעלמא דשקרא בכל רגע, כדברי הנועם אלימלך ב׳צעטיל קטן׳ שיחשוב ויצייר שהוא מוכן למסור נפשו על קדושת ה׳,
להפיל עצמו לאש וכו׳ - זוהי הנקודה הראשונה המונעת את האדם מלהיות מחובר בחיבור גמור לעלמא דשקרא. אחרת, הוא מקושר לכאן, הוא מחובר. הוא נמשך אחר העולם הזה כברזל אחר אבן השואבת.
והרי בהתבוננות אמיתית כל אחד יודע שעלמא דקשוט בודאי ובודאי יותר טוב מהאי עלמא דשקרא. אם כן, מה הנקודה המונעת מן האדם להסכים בלב שלם לעזוב השתא מיד את עלמא דשקרא ולעבור לעולם שכולו טוב? - זו איננה נקודה שכלית, זו נקודה של התקשרות פנימית בנפש האדם לשקר, לעלמא דשקרא.
כאשר האדם רוצה לצאת מהעלמא דשקרא, צריך שיהיה מבורר לו בדעתו מה חובתו בעולמו, לשם מה הוא נמצא כאן. כאשר מבורר לאדם בנפשו שהסיבה שהוא נמצא כאן היא ״ואני קרבת אלקים לי טוב״, פשוט וברור הדבר שהוא רוצה לעזוב את העלמא דשקרא בכל עת!
הרצון להישאר בהאי עלמא - הוא המונע ממנו את ההתקשרות לא-ל חי. ההכרה הפשוטה בנפש בכל עת ובכל שעה לשם מה נבראה כל הבריאה - באופן כללי, ולשם מה אני הנברא נמצא כאן - באופן פרטי, ההכרה בעלמא דשקרא מחד ובתכלית האמת מאידך, הבירור הפנימי שיש מקום אחד שהוא אמת, חותמו של הבורא אמת, והתביעה הפנימית להתקשר לנקודת האמת - היא כח ההצלה היחיד מקליפה דשער הנ'.
כאשר יש היסח הדעת מנקודת ההבדלה לשקר, מנקודת האמת שהיא התחברות לבורא עולם, דייקא אליו ולא לאחר - האדם שרוי בתוך קליפה נוראה דשער הנ'.
יאמר האדם: מהיכן הכח? הרי זה נראה למעלה, גבוה מכח בן אנוש? - הסיבה לכך היא מחמת העדר הכניסה לעולם פנימי באמת!
ההארה הפנימית נמצאת כאן בעולם, ומי שמחפש - בודאי ימצא, ומי שלא מחפש - ח״ו בודאי יפול! זה לא חשש נפילה, לא סכנה - זוהי קליפה של ״עד אשר יימשך אחריו כברזל אחר אבן השואבת״!
לא דברי מוסר, אלא תפיסת חיים!
כאמור, נדרשת מצד השומעים [והקוראים] תפיסה נכונה מהיכן יצאו הדברים הנאמרים כאן.
זה לא ענין של מוסר, זה לא ענין של התעוררות, זה לא ענין של הלכות חג בחג [לא ניתנו מועדים לישראל אלא שיעסקו בהם בתורה] ומשה תיקן להם לישראל שיהיו עוסקים הלכות חג בחג, אלא זו שאלה של תפיסת חיים, היכן נקודת הנידון של כל החיים!
מה האדם רוצה מעצמו? הוא מניח תפילין, הוא לומד תורה, הוא מקיים מצוות, מגדל את בניו לתורה ולמצוות. אם ברור לאדם שנקודת הנידון הוא שער הנ', האם באמת הוא נמצא בנקודת הנידון? מה יעזרו לו העצות אם הן חיצוניות?
צריך להסתכל נכון על כל התפיסה: מה המצב, מה רוצים כאן. לא מוסר, לא התעוררות, זו שאלה של עצם תפיסת החיים, מה נקודת הנידון, היכן אנו עומדים.
העתקת הנפש לדבקות בא-ל חי
ידוע בספה״ק שבחינת"בעתיקא תליא מילתא" היא סוד הגאולה האחרונה, גילוי העתיק, גילוי תכלית היצירה.
״עתיק״ מלשון"ויעתק משם ההרה" (בראשית יב, ח), העתקת הדבר. ובעבודת האדם בפנימיות נפשו, בחינת העתקה עניינה שהאדם אינו מחובר לעצמו, המחשבה היא לא על עצם האני דיליה, על רצונותיו, על תשוקותיו, על מילוי תאוותיו, אלא לא-ל יחיד ומיוחד. זוהי בחינת עתיק בנפש.
״בעתיקא תליא מילתא, דבר אל בני ישראל ויסעו". נחשון בן עמינדב קפץ לים.
זוהי בחינה של מסירות נפש, כי זהו כח ההצלה, ודייקא שם נגלה "זה א-לי ואנווהו", "ראתה שפחה על הים"; היתה התגלות של בורא העולם.
והתגלות זו היא דייקא מנקודת המסירות נפש של נחשון בן עמינדב שקפץ לים.
היתה כאן העתקה מהרצון לחיים דהאי עלמא. וכי עלה על דעתו של נחשון בן עמינדב שכאשר יקפוץ לים וימות הוא ייאבד? חס ושלום! הוא ידע שיצא מהאי עלמא, אך יגיע להתקשרות עם א-ל חי, בבחינת"כי לא יראני האדם וחי - בחייהם אינם רואים אבל רואים הם בשעת מיתתן" (במדבר רבה יד, כב).
אין עצה ואין תבונה. מוכרחים להגיע להחלטה בבירור החיים, מה המצב, מה הנידון ומה העצה. והדברים כתובים, מפורשים בדברי רבותינו, ברורים כפשוטם! אלא שמחמת ההרגל האדם ממשיך עם העצות שהיו טובות קודם לכן.
וכי לחנם הקב"ה בא וגילה פנימיות?! בפנימיות הזו שנמצאת לפנינו מבואר בדברי הבעל שם והאוה"ח שזה הכרח. זה לא ענין שיש כאן מקום לנידון לבעלי מדרגה, למתקדשים והבאים להיטהר להיכנס פנימה. אין עצה אחרת!
כח התורה - פרחה נשמתם על כל דיבור
זהו עומק דברי האוה״ח שבגלות אחרון כשייכנסו לשער הנ', הכח לצאת יהיה ע״י תורה.
חז״ל מספרים, שבשעת מתן תורה, על כל דיבור ודיבור פרחה נשמתם (שבת פח ע״א). פשוט וברור הדבר שאין זה ענין מקרי. יש כאן גילוי עצמי בצורת הקבלה של עסק התורה.
מצד החיצוניות, ״אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליהן, שנאמר: 'זאת התורה אדם כי ימות'״(ילקו״ש פר׳ חקת רמז תשסב), אך לא זו היתה הבחינה שהתגלתה במעמד הר סיני שפרחה נשמתם על כל דיבור ודיבור.
פרחה נשמתם על כל דיבור ודיבור זו הבחינה הכתובה באוה״ח הק' במיתת נדב ואביהוא, שמרוב ההתקשרות לא-ל חי, מרוב גילוי עוצם תשוקת ההתדבקות אליו יתברך פרחה נשמתם.
תוקף הגילוי של שער הנ' דתורה, הוא כח הנמשך אחריו יתברך כברזל אחר אבן השואבת. זהו הכח שנתגלה במעמד הר סיני, ״וירד ה' על הר סיני״ בכח ההתגלות דתורה.
* * *
הדברים הללו הם פשוטים, ברורים ומבוררים, אלא שצריך בירור בכל נפש ונפש, ראשית - האם יש ברירות מהי נקודת הנדון, ולאחר שברורה הנקודה, האם העבודה שייכת לנקודה זו.
הקב״ה יהיה בעזרנו, שהדברים יתקבלו בלב השומעים מצד תפיסת נקודת הפנימיות ולא מצד ההתעוררות החיצונית המתלווה אליהם. שיהיה ברור מהי נקודת הנסיון כיום, מה חובת האדם בעולמו דיליה, בדור דהשתא!
והאמונה הגמורה לדברי רבותינו וההשתמשות בעצות שהם כתבו, בכח בירור קדשם במהות הקליפה, ובכח ההתנתקות והיציאה ממנו - תביא את כל העולם כולו לגאולה גמורה במהרה בימינו.
Featured Image Text:
שים לב: הגרסאות נערכו באופן מלא נמצאות רק בספרי המודפס