נושאים בפרשה_008_וישלח.תשעח
- 3529 צפיות
- הדפס
- שלח דף במייל
“מלאכים ממש” - גילוי אחדות יעקב ועשו
“וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר שדה אדום” (לב, ד), וברש”י: “וישלח יעקב מלאכים - מלאכים ממש”, וצריך להבין את עומק הביאור של “מלאכים ממש”.
האדם נקרא בעל בחירה. “ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע... ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך” (דברים ל, טו-יט). ובענין המלאכים, האם יש להם בחירה או אין להם בחירה - מצאנו בזה כמה לשונות, ונשתדל לבאר את גדר הדברים בזה.
באמת, אצל כל אדם ישנן שלוש מדרגות בענין הבחירה: למטה מן הבחירה, נקודת הבחירה, ולמעלה מן הבחירה. למטה מן הבחירה זו אותה נקודה שבודאי אינו חוטא בה, נקודת הבחירה היא היא בחירתו האם להידבק בטוב או ח”ו להיפך, ולמעלה מן הבחירה היינו שאדם איננו במדרגה לבחור בטוב באותה בחינה, כי הוא למעלה מהשגתו [לבד מאשר ע”י מסירות נפש].
המדרגה שלמטה מן הבחירה, היא הנקראת “מלאך”. זו אותה מדרגה שכבר אין בה לאדם בחירה, ובלשון אחר: כאשר עולה האדם במדרגתו מעולם העשיה לעולם היצירה, הרי שכלפי עולם העשיה כבר אין לו בחירה מחמת שהתעלה מעולם זה. הרי שכלפי העשיה אנחנו מגדירים אותו כמלאך, מחמת שאין לו בחירה בדבר, וכשם שלמלאך אין בחירה בעולם העשיה כי זה אינו עולמו, כך לאדם זה אין בחירה. אלא שאפשר שהעליה מן העשיה ליצירה היא שלימה, כדוגמת האבות (ב”ב יז), ואפשר שהעליה היא חלקית, ובחלק זה אין לו בחירה.
אם כן, גדר הדברים אם למלאכים יש או אין בחירה הוא, שכלפי עולם העשיה אין למלאכים בחירה כיון שהם אינם מעולם זה, משא”כ כלפי עולם היצירה, יש להם בחירה בעולמם. זולת כאשר הם יורדים לעשיה בלבוש של גוף דעשיה, אז יש להם בחירה מחמת לבושם. אלא שפעמים יורדים לעשיה עם לבוש דעשיה ופעמים בלא לבוש זה. [ודע, ששרפים מעולם הבריאה אין להם בחירה ביצירה אלא בבריאה, והבן לפי”ז את מהות הבחירה].
עתה נשוב לענייננו.
“וישלח יעקב מלאכים - מלאכים ממש”, הרי שהשליחות נמצאת בעולם העשיה. יעקב נמצא בעולם העשיה וגם עשו נמצא בעולם העשיה, וביניהם ישנה קטטה - “וישטום עשו את יעקב” (כז, מא). אולם מכיון שיעקב אבינו רצה לגלות את הנקודה שלמעלה מן הקטטה, למעלה מן המריבה, ולכן הוא שולח לעשו מלאכים כדי לגלות את נקודת האחוה, נקודת האחדות, ולא את נקודת הפירוד.
הבחירה היא נקודת הפירוד, ויש בה שני צדדים: “ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע... ובחרת בחיים”. הנקודה שאין בה בחירה היא נקודת האחדות. שם אין שני צדדים. נמצא, שכאשר בא יעקב לגלות את האחדות בינו לבין עשו, הוא בעצם בא לגלות את הבחינה שאין בה בחירה וממילא אין בה שני צדדים, ולכן לא שייכת שם השתלשלות של שני צדדים - יעקב ועשו - אלא צד אחד בלבד שהוא למעלה מן הבחירה, וזוהי גופא האחדות של יעקב ועשו. ולכך הוא שולח מלאכים, שאצלם בעולם העשיה אין בחירה, אין שני צדדים, ועי”כ יאיר אור האחדות בין עשו ליעקב בעולם העשיה.
שים לב: הגרסאות נערכו באופן מלא נמצאות רק בספרי המודפס