נושאים בפרשה_019_תרומה.תשעח
- 3713 צפיות
- הדפס
- שלח דף במייל
תרומה - כסף
"זהב כסף ונחשת". בפרטות יש חלוקה של זהב כסף ונחושת. ובכללות שם תואר כסף הוא שם תאור לממון בכלל.
והנה כתוב (שמות כ, כ) "לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם". ודרשו בגמ' (סנהדרין ז' ע"ב) "אלהי כסף ואלהי זהב הוא דלא עבדי, הא דעץ שרי? אמר רב אשי אלוה הבא בשביל כסף ואלוה הבא בשביל זהב". ופרש"י דיין שהעמידו ע"י שנתן ממון למלך על כך.
והנה כסף נקרא כסף כידוע מלשון כיסופים. ויש כיסופים מצדו ית"ש, והוא מה שאמרו רז"ל, "נתאוה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים". וכנגד כך יש ח"ו אלהי כסף שהוא אלהות של ע"ז ומכח זה נשתלשל "דיין שהעמידו ע"י שנתן ממון", שהדיין נקרא "אלהים", "עד האלהים יבא דבר שניהם". וכיסופים אלו של עליון לירד לתחתון כשולט.
ועיקר מקום הגילוי של כיסופים מצדו ית"ש לדירה בתחתונים, הוא מקום משכן - ביהמ"ק. ושם נאמר (שמות כו, יט) וארבעים אדני כסף. שהאבנים מקום בית קיבול למשכן המקום "התחתון" ביותר במשכן (מלבד הקרקע שנשתנה בכל מסע). ושם נתגלה בעיקר הכיסופים של "דירה בתחתונים". ויתר על כן כתיב שם (כז, י) "ווי העמודים וחשקיהם כסף". דהיינו הכח המחבר "ווים", הוא ע"י הכיסופים זה לזה. וזהו, "וחשוקיהם", לשון חשק זה לזה. ונמצא שכח החיבור של המשכן ווים, הוא כיסופים והכח שמעמיד את המשכן, האבנים כיסופים. הווים כיסופים של חיבור. והאדנים כיסופים של תכלית, נתאוה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים, ודייקא שם עיקר מושב הדיינים, היפך "דיין שהעמידו ע"י שנתן ממון למלך על כך", במשכן - מקדש נתגלה דיין "אלהים" מכח קב"ה, מכח כיסופים דקדושה.
והנה כנגד כסף דביהמ"ק דקדושה יש כסף בתחתונים דקלקול והוא כסף דמצרים והוא מה שכתוב (בראשית מז, יד) "וילקט יוסף את כל הכסף הנמצא בארץ מצרים ובארץ כנען בשבר אשר הם שוברים, ויבא יוסף את הכסף ביתה פרעה" ודרשו בגמ' (פסחים קיט ע"א) "אין לי אלא שבארץ מצרים ושבארץ כנען, בשאר ארצות מנין, ת"ל וכל הארץ באו מצרימה. וכשעלו ישראל ממצרים העלוהו עמהן, שנאמר וינצלו את מצרים". והיינו שהכיסופים היו במצרים – במיצר. וזהו התחתון ביותר. כי העליון רחב והתחתון צר – מיצר. אולם שם זהו מיצר דקלקול "ביתה פרעה" פה – רע תחתון של רע וקלקול. וזהו גאולת מצרים "שכשעלו ממצרים העלוהו עמהם" היינו שגאלו את הכיסופים ונתנו זאת דייקא לתרומת המשכן וזהו שלמות גאולת הכסף, מתחתון ומיצר דקלקול מצרים, לתחתון של קדושה, משכן.
אולם לא זכינו לגאולה שלמה מפני חטא העגל. ולפיכך אמרו (פסחים עז ע"ב) והיינו דרבי אלכסנדרי דאמר, שלשה חזרו למטעתן, אלו הן, ישראל, כסף מצרים, וכתב לוחות וכו'. כסף מצרים דכתיב (מלכים א, יד, כה) "ויהי בשנה החמישית למלך רחבעם, עלה שישק מלך מצרים על ירושלים". ופרש"י שם, שבזזו ישראל בצאתם ממצרים כדכתיב וינצלו את מצרים, ובימי רחבעם עלה שישק מלך מצרים ונטל את כל האוצרות"
ובמהרה בימינו שיבנה ביהמ"ק השלישי שירד מן השמים הוא מכח תיקון הכיסוף השלם של נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים. ולכך דייקא "ירד" מן השמים ואני יתקיים כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות שיחזור כל כסף מצרים להיות בשלמות הגילוי של דירה בתחתונים.