נושאים בפרשה_018_משפטים.תשעח
- 3729 צפיות
- הדפס
- שלח דף במייל
עבד
יש מדרגת בן, “בנים אתם לה’ אלקיכם”. ויש מדרגת עבד “עבדי הם”. במדרגת בן יש ד’ מדרגות, כנגד ד’ בנים דברה תורה, אחד חכם, אחד רשע, אחד תם, ואחד שאינו יודע לשאול. ולמטה מכך יש מדרגת עבד. עב-ד. כלומר זו עביות למטה ממדרגת ד’ בנים כנ”ל. ומדרגת הבן האחרון ממוצעת בין מדרגת בן לבין מדרגת עבד.
ולכך מצינו אצל נח שהיה לו ג’ בנים שם חם ויפת. ואמרו רז”ל (ב”ר לו, ז) וז”ל, אמר רבי ברכיה, הרבה צער נצטער נח בתיבה שלא היה לו בן קטן שישמשנו, אמר לכשאצא אני מעמיד לי בן קטן שישמשני [כלומר בן רביעי]. כיון שעשה לו חם אותו מעשה אמר “אתה מנעת אותי מלהעמיד לי בן קטן שישמשני, לפיכך יהיה אותו האיש עבד לאחיו שהן עבדים לי”. ואזי הפך כנען לרביעי עבד ללא בן.
ושלמות הבן הקטן שכולל בתוכו גם מדרגת בן וגם מדרגת עבד. אולם אצל כנען אין לו תורת בן של נח אלא תורת בן של חם וכלפי נח אינו אלא עבד. ונמצא שנפרדו מדרגת בן ומדרגת עבד כל אחד לעצמו ובלשון אחרת שכח העבדות גובר על כח הבן ורמוז בעביות בעבד. ע”ב ראשי תיבות ‘עבד בן’. שעביות העבד גובר על תואר שם בן.
ומדרגת בני ישראל “עולם התיקון”, לחזור ולצרף שם תואר בן עם שם תואר עבד. וזהו מהלך גלות מצרים בית עבדים וגאולת ישראל ממצרים. וכמ”ש בפסיקתא (רבתי פרק כא) רבי תנחום ב”ר חנילאי בשם רבי ברכיה, “לא נתקלל לעבד אלא כנען, עבד עבדים יהיה לאחיו, ומנין שכל משפחותיו של כנען קרויין עבדים שנאמר מארץ מצרים מבית עבדים”. והרי שירדו לקלקול קללת נח עבד עבדים יהיה לאחיו ע”מ לתקנו. ולפיכך שורש הירידה היה ע”י יוסף, “לעבד נמכר יוסף”, ע”י אחיו, אחיו דייקא בבחינת עבד עבדים יהיה לאחיו.
ומתחילה שורש התיקון היה צריך להעשות ע”י יעקב שנשא ב’ נשים לאה ורחל, וב’ שפחות זלפה ובלהה. ועל ידי כן מצרף בנים עם עבדים, כי בני השפחות מחד הם שורש עבדים אולם מאידך הם בנים - בני יעקב. אולם בזה שהיו מכונים ‘בני השפחות’ כמו שאמר יוסף לאביו, בזה נתראה שבני השפחות אין גילוי שלם בהם של אחדות בן ועבד אלא פחותים הם ממדרגת בן ותואר עבד חופף עליו. וזה עומק מה שהביא יוסף את “דיבתם רעה אל אביהם”, שמכונם ‘בני השפחות’, כלומר, שלא מגלים את אחדות תואר שם בן ועבד. שזה היה המכוון בנישואין של יעקב עם אמהות ושפחות דווקא.
וזהו שורש גלות מצרים והגאולה כנ”ל לחבר תואר שם בן עם תואר שם עבד. ולכך עיקר הגאולה הוא ע”י משה רבינו ע”ה דייקא, “אם אין אתה גואלם אין אחר גואלם”, כלשון חז”ל. וזאת מפני שתואר שם עבד בשלמות דקדושה נקרא על שם משה רבינו ע”ה “עבד נאמן קראת לו”.
הבא בסדרה: נושאים בפרשה_019_תרומה.תשעח
קודם בסדרה: נושאים בפרשה_017_יתרו.תשעח
שים לב: הגרסאות נערכו באופן מלא נמצאות רק בספרי המודפס