נושאים בפרשה_009_וישב - חנוכה.תשעח
- 4078 צפיות
- הדפס
- שלח דף במייל
סוד עלייתם וירידתם של האבות
וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען. פירש רש"י: ביקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף. צדיקים מבקשים לישב בשלוה אומר הקדוש ברוך הוא לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלוה בעולם הזה?
ויש להבין בקשתו של יעקב אבינו. מכח מה ביקש יעקב אבינו לישב בשלוה? וכי יעקב אבינו אינו יודע שהצדיקים שלוותם בעולם הבא?
להסברת הענין שומא עלינו להקדים ולבאר מהו ענין ירידתם של האבות לחוץ לארץ ועלייתם חזרה לארץ ישראל.
והנה אברהם אבינו יורד מן הארץ כי שרשו של אברהם אבינו חסד יסוד המים, המים טבעם לעזוב מקום גבוה ולירד למקום נמוך ולכך הוא יורד מן ארץ ישראל. ביאור הדברים: אברהם אבינו עניינו להוריד את השפע האלוקי מלמעלה למטה, ולפיכך יורד הוא למצרים כדי להוריד את השפע למקום נמוך.
לעמתו יצחק עולה תמימה – אש, עבודתו להעלות את הבריאה מלמטה למעלה, זהו הסיבה שאצלו לא חלה ירידה כלל. ולפיכך נשאר הוא בארץ ישראל שהיא גבוהה מכל הארצות. [ובעומק חזרתו של אברהם אבינו ממצרים לארץ ישראל לאו מכוחו הוא אלא מכח יצחק – כידוע מאד שכח הבן גנוז וטמון הוא באביו. ודוק].
יעקב אבינו כולל את שניהם – כידוע בדברי רבותינו שיעקב הוא הממצע בין אברהם ויצחק, ולכך הוא יורד מן הארץ מכח שרשו של אברהם. אולם הוא שב לארץ ישראל מכח יצחק. וזהו שכתוב "וישב יעקב בארץ מגורי אביו" כי מכח אביו הוא שב ויושב בארץ ישראל.
בעומק, הסיבה שיעקב נושא שני נשים, הוא מפני שיעקב הוא כופל את שני האבות שלפניו, וכנגדם הוא נושא שני נשים. כי כשם שאברהם אבינו נשא שפחה כדי ששרה תבנה ממנה [ואבנה גם אנכי ממנה], כך יעקב אבינו נושא שני שפחות – זלפה לבנין לאה, ובלהה לבנין רחל.
הקבלות נוספות ביניהם: אברהם אבינו היה בחרן ובא לארץ ישראל, כך יעקב אבינו הולך לחרן ושב משם. וכשם שאברהם אבינו יורד למצרים ארץ העבדים "מבית עבדים". כן יעקב אבינו יורד למצרים. וזהו שכתוב: וישב יעקב בארץ מגורי אביו "בארץ כנען". כי מצרים מצאצאי כנען היה.
יעקב אבינו ביקש לישב בשלוה לפי שחשב שהשלים את תיקונו ע"י השלמת ירידתו לחרן. כי מצד ישיבתו בארץ מגורי אביו ביקש לישב בשלוה בארץ ישראל – אחר שנשלמה עבודת איחודם של אברהם ויצחק. אבל אין הכוונה בקשה בעלמא לישב בשלוה. אלא השלמת תיקונו וייעודו היא היא הגורמת שמעתה אפשר לשבת בשלוה.
אולם קפץ עליו רוגזו של יוסף. ביאור הדברים: יוסף מלשון תוספת. דהיינו קפץ עליו רוגזו של התוספת שנשא שני שפחות. ולזאת הוצרך לירד למצרים. מכח ארץ כנען – "עבד עבדים יהיה לאחיו" הוא חוזר ויורד למצרים. וזהו "ביקש יעקב לישב בשלוה" שהשלים ירידתו לחרן. וקפץ עליו רוגזו של יוסף מלשון תוספת. ומכח זה הוצרך יוסף להמכר לעבד בארץ כנען שרש העבדות, למצרים שהיא "בית עבדים".
[תמצית שיחה הרב בארגנטינה תשע"ח]
שים לב: הגרסאות נערכו באופן מלא נמצאות רק בספרי המודפס